събота, 15 септември 2007 г.

Бележки: за blogger, правописъка и домейните

Преглеждах стари чернови и попаднах на нещо, което нямаше да публикувам, но сега реших да изтупам от праха:

В последните няколко дни разбрах, че не трябва да се захващам да давам съвети за нещо, което не разбирам наистина добре. А blogger средата не е от най-логичните неща. Много се дразня, че тук не мога да правя лесно най-простички работи, а трябва да се ровя като ненормален за късчето знание, което невинаги работи в моя случай.

Открих, че най-голямата услуга, която мога да направя за блога си, е още утре да дам 15-тина кинта за домейн и още малко за хостинг, и да се изнеса от blogger. И ще го направя.

Това отново стана актуално, когато ръгнах няколко червени чушки в блога. Зарових се в странно изглеждащия blogger код и махах какъвто успея елемент от темата, докато се получи почти задоволителна изчистеност.

Същността на промяната на темата беше всъщност "хакване" на темата, което стана причина за поредното ми раздразнение. Нямам желание да изучавам тънкостите на blogger, защото ми се струва, че колкото и добър специалист по blogger да стана, това няма да ми даде свободата да си направя всичко както искам.

-->
Всеки има критерии, според които отсява блоговете, които чете от тези, които подминава. Интересува ме до каква степен правописът е критерий за вас? Не само за блоговете, а и като цяло за сайтовете, които четете.

Моят топ 1 е правописът. Често ми е хрумвало да напиша два-три трика, или просто да изброя досадни грешки, които срещам в някои блогове, но после решавам, че ще е глупаво и твърде назидателно. Че и неподходящо за хората, които ми се иска да вярвам, че четат тук.

Най-дразнещо обаче си остава нежеланието на мнозина да си проверят текста, преди да публикуват. Грешките не били от незнание, а от бързина, т.е. печатни, а не правописни. Е, за всички тях е новината, че правописната проверка на български съществува и е абсолютно достъпна. Това за изцепки като "излязал, писъл" или "огратка" (последното срещнах тази сутрин в блога на онзи човечец, нападнат от таксиджия без причина).

Не съм идеален в правописа, но съм маниак по темата. Ако най-интересният блог беше написан с купища правописни грешки, вероятно щях само да го навестявам от време на време с нежелание. В моята класация на първо място са най-добре пишещите хора - и тук стилът е неотделим от грамотността.

И така, колко важен е правописът за вас? Възможно ли е да спрете да четете иначе нелош блог, заради глупавите грешки?

-->
Повече ме кефят блоговете, чиито автори не разчитат на безплатни платформи, а са отделили малко грижа и средства, и са си взели домейн и хостинг. Това е от една страна отделяне от множеството, от друга - отстояване на собственото име, независимо дали е истинско или псевдоним. Наречете го дискриминация, но българските блог-двигатели като блог.бг и блогхъб, ме отблъскват. Ето и мини-класацийка за качеството на блоговете според сравнително външния белег къде се хостват:

1. блогове, стопанисвани от авторите им
2. блоговете в
wordpress.com, ludost.net и cult.bg
3. блоговете в blogger
4. всякакви български блог-хостинги

Има ли при вас такава зависимост, или наистина съм изтрещял? Или и двете?

6 коментара:

Erbabic каза...

Може би си прав за зависимостта и отношението. Аз попадам в 3 - blogger и съм абсолютен дислектик.Доир се хавнах, че порпуксам и цлеи дуим :)

Анонимен каза...

Много мразя бъгнат правопис. Склонна съм да извинявам грешка, допусната от невнимание или бързане (аз самата съм се хващала, че ги правя понякога, човешко е), но ако се случва рядко, а не е постоянна практика. И да, случвало ми се е да трия блог фийдове от агрегатора си именно заради ужасен правопис.

Другото, което ме изнервя максимално, е безразборната употреба на няколко шрифта в една публикация :D Да не споменавам за Comic, че ми призлява направо.

А по отношение на платформите -- за съжаление си прав, че blogspot не е идеална, да не кажа, че си е направо зле. Доста често имам проблеми с фийдовете на публикациите, пък и няма как да се абонирам за коментарите. За сметка на това wordpress.com май-май се оказва направо идеален за хора, които нямат възможност, знания или желание да се занимават със собствен домейн, инсталации, ъпгрейди и прочие сложни думи :-) Препоръчвам.

Bla каза...

Абсолютно съм съгласен, че нивото на писане трябва да е на граматическо и правописно ниво - не е нужно да си филологически перфектен, просто да си средно грамотен.

Изобщо не съм съгласен обаче, че за да се отличаваш истински и блогът ти наистина да е як и уникален and shit, трябва да си със собствен (закупен) домейн.

Важно е какво пишеш, не какъв е домейна.

A най-важно е да пишеш каквото ти е кеф, а не с презумпцията, че ще го прочете еди-кой-си и трябва да си супер интересен, оригинален и велик.

Bla,

over & out

Стоян Христов каза...

Наистина си изтрещял.;)
Защо, когато можеш да виждаш глобално (а ти можеш), ти се вторачваш в дреболии? Какво ти дава това?

Zmei каза...

@emin bei: дорбе дорбе наямх пердивд дикселискицте. Пкъ и всикчи Заенм тоиз ноемр с рамзетсваенто на дуимте.

@Антония: твоите коментари са чест за мен. Ще кажа само, че сме тотално на едно мнение за шрифтовете и т.н. Трябва да мигрирам към wordpress

@bla: отчасти си прав за домейните, но май трябва да се обясня в отделен пост защо смятам, че собственият домейн помага на един блог. Естествено, че съдържанието е на първо място.

@цонко: склонност към свръх-анализ - да, това е в природата ми. Дава ми неща, други взима... Като погледна глобално и виждам един, с извинение, кафяв пейзаж.

nousha каза...

Маниак съм на тема правопис. И аз греша, разбира се. Последният път, когато направих отметка :) за граматическа и правописна неточност в заглавие, получих и определението, че съм натрапчиво досадна. Или нещо такова. Това ме засегна, но не ме отказа :)
За другото - мъчно ми е, но изобщо не вярвам да мога да се справя с домейн и т.н. Не мога да отделя толкова време да се науча да боравя с такива висини на компютърното изкуство :( И блогер ме дразни с много неща, но имам малки победи в интуитивното разгадаване на кода му (аз нищо не разбирам от какъвто и да е код, но на метода проба-грешка, или по-скоро ръчкай тук-ръчкай там).