петък, 6 юли 2007 г.

Как да разпознаем добрия блог - първият поглед.

Сред смайващото количество статии за оптимизация на блогове, повечето повтарят едно и също. Дали има защо, или просто ми губят времето?

Вярвам, че качеството е нещо, което всеки от нас може да познае, когато го види или усети. Един блог въздейства по много начини, но първото впечатление е особено важно, и няма да изненадам никого като кажа, че то е визуално. Виждаме цветовете, организацията на страницата и начина за навигация, някоя особеност на дизайна, върху която авторът е преценил, че трябва да акцентира, шрифтовете.

Съвети за тези основни елементи можете да прочетете на много места в Интернет. И знаете ли, повечето от тези страници не спазват правилата, които дават. Говорят за изчистен дизайн, а са отрупани с рекламни банери, защото искат да спечелят пари от посещението ми. Убеждават ме, че трябва да съм кратък, а изброяват 25, 50 или 100 трика за оптимизация. И повечето се имат за абсолютни гурута в тази област.

Аз ще започна от твърдението, че

собственият ми блог има да извърви още много път, докато стане такъв, какъвто бих ви препоръчал да направите своя.

Ето примери:

1. Шаблонът (Template): Ползвам един от стандартните шаблони в blogger. Искам да променя това, като дори си създам собствен темплейт. Пожелайте ми успех!

2. Цветовете: Жълтото отстрани сто процента е отблъснало много готини хора, които бих искал да са ми читатели; Непременно трябва да променя цветовата схема, докарвайки я до нещо лесно за четене и приятно за окото. Погледнете само гадния фон на коментарите...

3. Линковете към собствените постинги: В някои от любимите ми блогове, линковете към постингите са "умни", тоест дават идея за съдържанието. Този постинг на Антония http://dni.li/2007/07/05/mtelrant2/ е пример за добра организация. Домейн, дата и идея за съдържанието на постинга в самия линк към него. В момента моите перманентни линкове (permalinks) не отговарят на това изискване - а то е важно!

4. Навигацията: Да имаш добра навигация е толкова лесно, а толкова много блогове - включително този - нямат такава. За мен добра навигация означава да е очевидно как се стига от текста, който чета в момента, до предишния, следващия и най-актуалния, както и до определен текст, на който знам само датата или заглавието или пък за какво е ставало въпрос. Бонус би било да може се стига лесно до важните за мен неща в Интернет...


Мога да продължа и още. Не съм нито дизайнер, нито web гуру, така че много от простичките подобрения, за които тези така мъдри статии говорят, ми идват доста трудни. Освен това да не забравяме, че съществуват много различни blog engines (платформи за блогване е може би преводът), за които тези настройки се правят по различен начин.

Утре този блог ще осъмне променен според поне едно от горните предписания, ще разкажа и как точно е станало. Ако мога да дам един малко по-абстрактен съвет накрая, то той би бил - не се страхувайте да правите чести промени и подобрения! Не говоря за пълен редизайн на два месеца, а за премахване на малките несъвършенства, с които понякога сме склонни да се примирим. С тях след време се свиква, но не разчитайте читателите ви да са толкова търпеливи. Точно тези недостатъци придават на някои блогове усещане за ръбатост и недоизгладеност и дразнят окото. А ние не искаме да дразним окото, нали?

1 коментар:

nousha каза...

Пожелавам успех ;)
На мен това жълто ми харесва. Обаче аз по принцип защото нали такова съм луда по слънчогледи. Примерно, един вид.
После - да, точно в твоя блог ми липсва да мога да видя линкове към миналите постинги. А в МОЯ не мога да разбера как да го накарам да ги покаже. Какво ли не пробвах!
И за цветовете си прав - искам да оправя моите, но на компа на работа изглеждат едни, на лаптопа у дома - други... И се отказах... за сега ;)